Когато пророците са уморени

0

„Готов съм, госпожо. Сега какво да правя?“ Всеки в семейството ни знае историята покрай тази невинна реплика. Веднъж в час по математика, при поредната задача, един от съучениците на дъщеря ми нетърпеливо вдигнал ръка, за да покаже, че е…

Когато пророците са уморени

Когато пророците са уморени

Когато пророците са уморени
„Готов съм, госпожо. Сега какво да правя?“ Всеки в семейството ни знае историята покрай тази невинна реплика. Веднъж в час по математика, при поредната задача, един от съучениците на дъщеря ми нетърпеливо вдигнал ръка, за да покаже, че е пръв от всички, готов с решението. Учителката подходила нетрадиционно. Не бързала да го похвали (може би за да не съкруши самочувствието на останалите, които още се борили с цифрите), нито му дала нова задача. Само казала кротко: „Почини си малко, преди да правиш нещо.“

 

Винаги се смеем на тази забавна случка, а с времето осъзнаваме колко мъдри са били думите на учителката. Всички имаме нужда да си починем, преди да правим нещо, нали? Често след някоя трудна победа в живота ни – преодоляно препятствие, взет изпит, спечелено състезание, финализирането на важно събитие – адреналинът ни е държал здраво, сякаш можем да хвръкнем и имаме сили и за още, и още, и още… докато не рухнем, изтощени емоционално и физически. Такива сме, хора, които се уморяват.

 

„Илия беше човек като нас“, ни казва апостол Яков в посланието си, но ние сякаш отказваме да повярваме. Точно пък Илия! Като нас, слабите, колебливите, грешните! Пророкът, след чиято молитва Господ затваря небесния прозорец и капка дъжд не пада цели три години и половина, и после отново по думата му „пуска“ водата. Същият този пророк с молитва прави една делва с брашно и една стомна с масло на практика бездънни, и пак с молитва възкресява едничкия син на вдовицата от Сарепта. Той се явява главно действащо лице при знаменателното падане на огън от небето, който доказва по безапелационен начин кой Бог е истинен и колко жалки са всички други лъжебожества.  Пак с молитва, никога със свои сили. Илия винаги се моли и действа. Действа, като се моли. Докато се моли, действа. Неслучайно богословите казват за него, че не е „пишещ пророк“, а „действащ“ пророк. Действа наистина, и то с какъв замах действа… докато и този Божий човек не рухва.

 

Четем и не вярваме на прочетеното: че Илия се бил уплашил да не го убият, побягнал, за да спаси живота си, отишъл в пустинята, вървял цял ден, седнал под една хвойна и пожелал да умре. И така да е, трябваше ли толкова брутално откровено да го описва Библията? Да дръпне рязко червеното наметало на супермена от Кармил, за да разкрие пред погледа ни един изтерзан, обезверен и омаломощен мъж? Унизително е да те видят слаб и раним, с разголена душа и съкрушен дух. Болката в ума и тялото отронва: „Стига толкова, Господи. Остави ме да умра. Не съм по-добър от предците ми.“ 

 

Илия е мислел, че само Господ го вижда в момента на слабост и уязвимост, а се оказва, че поколения след поколения по-късно ще знаят за този епизод от живота му. Епизод и срамен, и величав. Просто присъщ на човешкото естество. Именно автентично човешкото в него не спира да вдъхва надежда на всеки, който се е чувствал по подобен начин, смазан и повален. Защото историята не свършва със заспалия от изтощение Илия. Всъщност историята никога не свършва, преди сам Господ да е казал. 

Толкова съм благодарна, че и днес можем да прочетем какво е станало после! Едно от най-красивите описания на Божието присъствие е дадено в 3 Царе 19:11-12: „Тогава Господ му каза: Излез и застани на планината пред Господа. И ето, Господ минаваше и силен вятър цепеше хълмовете и сломяваше скалите пред Господа, но Господ не беше във вятъра. А след вятъра имаше земетресение, но Господ не беше в земетресението. А след земетресението – огън, но Господ не беше в огъня. А след огъня – тих и нежен глас.“

 

Тихо и нежно, Бог се погрижва за уморения си и уплашен пророк, а не го укорява! Оставя го да бъде свидетел на могъществото Му, а после да чуе гласа Му, тих и нежен. Оставя го да поспи, осигурява му храна, дава му да пие вода, говори с него, възлага му нова задача, насърчава го, позволява му да надникне в невидимото („Оставил съм си обаче в Израил седем хиляди души, всички онези, които не са преклонили колена пред Ваал, и всички, чиито уста не са го целунали.“ 3 Царе 19:18) 

 

Точно както при третокласника с решената задача, Господ оставя Илия да си почине, преди да прави нещо. И понеже „Той познава нашето естество, помни, че ние сме пръст“ (Псалм 103:14) и Библията твърди, че е същият вчера, днес и завинаги (Евреи 13:8), можем да сме спокойни, че ще постъпва така и с нас, Неговите деца. Имаме обещанието, че ще ни жали, обича, помага и привдига, когато сме уморени. Имаме насърчението „да пристъпваме с дръзновение към престола на благодатта, за да придобием милост и да намерим благодат, която да помага в подходящото време.“ (Евреи 4:16) Какво по-подходящо време от дните, когато седим унило умърлушени под своята си хвойна и искаме да се предадем, да се откажем или дори да умрем? Бог обича да идва при уморените точно тогава и да ни говори – нежно, за да превърже и излекува раните ни, и тихо, за да заостри сетивата ни да Го слушаме много внимателно.

 

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.